
Стандартно, мониторите работят с фиксирана честота на опресняване – обикновено 60Hz, 120Hz или 144Hz. При стартиране на графично интензивно съдържание, като игри, може да се очаква честотата на кадрите да се колебае в отговор на различни нива на „търсене“ от играта или приложението. Това въвежда нещо като „порблем“, особено за геймърите. Те са принудени да изберат една от двете основни опции, които определят как графичният процесор се справя с „предаването на кадри“ към монитора – „VSync off“ или „VSync on“.
На базово ниво „VSync off“ позволява на графичния процесор да изпраща кадри до монитора веднага щом бъдат обработени, независимо дали мониторът е приключил с опресняването си и е готов да премине към следващия кадър. Тази липса на синхронизация, съчетана с естеството на опресняването на монитора (обикновено отгоре надолу) кара монитора да показва различна рамка в горната част на екрана спрямо долната. Това води до отличително „разкъсване“на картината, което наистина притеснява някои потребители. Дори на 120Hz или 144Hz монитор, където някои потребители неправилно твърдят, че няма разкъсване, този проблем все още е налице. Като цяло е по-малко забележим, но определено го има. Дори ако потребителите не забелязват ясно разкъсване, ефектът от него (изместване на текстурата и „трепване“) често е по-очевиден. Тъй като само част от екрана показва най-новата информация, това също може да се счита за източник на визуална латентност .
Решението за това разкъсване е опцията „VSync on“, която по същество принуждава графичния процесор да задържи рамка, докато мониторът е готов да я покаже, тъй като е приключил с показването на предишния кадър. Той също така заключва честотата на кадрите до максимум, равен на честотата на опресняване на монитора. Докато това елиминира разкъсването, то също така увеличава забавянето на въвежданетотъй като има присъщо забавяне преди изпращането на кадри към монитора. При 120Hz монитор наказанието за забавяне на входа е наполовина по-малко от това на монитор с 60Hz, а на 144Hz монитор е дори по-ниско. Въпреки това все още е там и някои потребители смятат, че донякъде им „проваля“ играта.
Когато честотата на кадрите падне под честотата на опресняване на монитора, това усещане за прекъсване на връзката се увеличава до ниво, което ще притеснява голям брой потребители. Някои кадри ще бъдат обработени от графичния процесор по-бавно, отколкото мониторът може да ги покаже. С други думи, мониторът е готов да премине към нов кадър, преди графичният процесор да е готов да го изпрати. Така вместо да показва нов кадър, мониторът показва отново предишния кадър, което води до заекване. Това заекване е най-силно изразено, когато „Тройното буфериране“ е деактивирано, тъй като честотата на кадрите внезапно ще спадне до половината от първоначалната стойност, вместо просто да се намали с няколко FPS. Това все още е много забележимо за някои хора дори с активирано „Тройно буфериране“.
Съдържание
Nvidia G-SYNC – решение с променлива честота на кадрите
Nvidia измислиха решение на този проблем – G-SYNC. Чрез интегриране на умна електроника (по-долу) в някои модели монитори е възможно да накарате монитора да приеме променлива честота на опресняване (VRR), като се настройва в реално време, за да приспособи честотата на кадрите на игра. Честотата на кадрите на монитора все още е ограничена по същия начин, по който е без G-SYNC, но се настройва динамично до честота на опресняване толкова ниска от рекламирания 1Hz, за да съответства на честотата на кадрите на играта. По този начин честотата на опресняване на монитора е перфектно синхронизирана с графичния процесор. Не получавате разкъсването на екрана или „визуалната латентност“ от деактивирането на VSync, нито получавате заекването или забавянето на въвеждането, свързани с използването на VSync.
G-SYNC е проектиран да се използва само чрез DisplayPort, тъй като разчита на своите възможности за пакети от данни. По-новите итерации на технологията позволяват отделни скалери за използване на HDMI и блокират по-малко от възможностите и OSD функциите, отколкото по-ранните итерации на технологията. За да използвате G-SYNC, имате нужда от съвместим монитор и графичен процесор. От страна на графичния процесор това е всеки графичен процесор на Nvidia, който е GeForce GTX 650 Ti Boost или „по-висок“ – това е собствена технология на Nvidia и не е съвместима с графични процесори AMD. От страната на монитора имаше комплект за модификация DIY за използване с ASUS VG248QEкойто беше наличен за около $175 (USD) към януари 2014 г. Инсталацията очевидно беше проста 20-30 минути работа с помощта на отвертка Phillips. Модифицираните VG248QE с вградената в тях технология се предлагат от избрани търговци на дребно на цена от $399. Този комплект беше наличен само за ограничен период от време, като много модели сега предлагат технологията, интегрирана директно в него.
Как G-SYNC действа при тавана на честотата на опресняване на монитора?
Една от забележителностите на тази VRR технология е ниската латентност в сравнение с използването на VSync. Използвайки това, което Nvidia нарича „буфер за гледане“, той добавя много малко забавяне в сравнение с „VSync off“ (може би 1-2 мс). Имаше малко объркване какво се случва, когато мониторът достигне горната граница на своята работа с активен G-SYNC – 144fps при 144Hz, например. Ако сте изключили VSync, честотата на кадрите е над скоростта на опресняване на дисплея – G-SYNC се деактивира и настъпва разкъсване. Ако имате включен VSync и наблюдавате брояч на скоростта на кадрите в играта или помощна програма като FRAPS, може да видите, че честотата на кадрите има тенденция да се колебае около 141-143 кадъра в секунда, вместо постоянно да седи на 144 кадъра в секунда. Въпреки това; Бившият директор на техническия маркетинг на Nvidia Том Петерсън заяви в редица видеоклипове ( тук, например), че G-SYNC мониторите се държат като обикновени монитори, използващи VSync, когато достигнат този таван. Играта нарежда на опашка кадри, което предизвиква подобно поведение на латентност като VSync при включен. Така или иначе, взаимодействието със света на играта ни беше много гладко при моделите G-SYNC, които тествахме дори при този таван – просто имайте предвид възможността за докосване на допълнителна латентност тук, ако сте един от хората, които кълнете се във VSync изключен за минимално забавяне. Поради тази причина някои биха посъветвали да оставите VSync изключен и вместо това да използвате ограничение на честотата на кадрите няколко кадъра под тавана (напр. 141 кадъра в секунда за монитор 144 Hz), така че G-SYNC винаги да е активен, но VSync да не се включва.
Как G-SYNC действа под долната честота на опресняване на монитора?
Когато беше пуснат за първи път, имаше 30Hz под на работа, под който мониторът щеше да се придържа към честотата на опресняване, кратна. Това по същество елиминира заекването и разкъсването с подобна ефективност на ситуацията с точна честота на опресняване = честота на кадрите. Така че, ако играта работи при 20 кадъра в секунда, мониторът ще се настрои на 40 Hz, за да избегне заекване или разкъсване, вместо да остане на 30 Hz или максималната си статична честота на опресняване. Nvidia вече рекламира ниво на работа „1Hz“ и според нашия опит технологията работи безпроблемно в рамките на рекламирания диапазон. Това се потвърждава и в EDID (разширени идентификационни данни на дисплея) на монитори, които включват модула, които сега отчитат минимум „1 Hz“ за „обхват на вертикално сканиране“. Въпреки че изследваме в прегледите къде се използва тази технология, ниската честота на кадрите е ниска честота на кадрите, независимо от технологията.
Като сътрудник на Amazon аз печеля от отговарящи на условията покупки, направени чрез връзката по-долу. Където е възможно, ще бъдете пренасочени към най-близкия магазин. Допълнителна информация за подкрепа на нашата работа.
Ами motion blur-а (размазването при движение)?
Въпреки че G-SYNC може да осигури по-плавно изживяване, като елиминира разкъсването, намалява заекването и намалява латентността, това не засяга размазването при движение, причинено нито от движението на собствените ни очи, нито от реакцията на пикселите на монитора. Много геймъри са доста развълнувани от алтернативна технология, която запълва тази празнина, LightBoost, и по-специално намаляването на замъгляването при движение, което принудителното й активиране може да доведе до 2D, а не 3D гледане. На въпроса дали технологията може да се използва заедно с LightBoost и особено с принудителното 2D активиране, Андрю Бърнс от Nvidia заяви ;
„Имаме превъзходен режим с ниска устойчивост, който трябва да превъзхожда тази неофициална реализация и важното е, че ще бъде наличен на всеки G-SYNC монитор. Подробности ще бъдат налични на по-късна дата.” .
Тази функция се нарича ULMB (Ultra Low Motion Blur) и може да бъде активирана на повечето от тези нови монитори „Gd up“. Важно е обаче, че в момента не може да се активира едновременно с G-SYNC. Струва си да запомните, че основният работен режим се поддава на променлива честота на кадрите, докато ULMB се поддава на фиксирана честота на кадрите в горния край на поддържаните честоти на опресняване на монитора. Това е пример за технология за стробоскопско осветление .
G-SYNC съвместими монитори
От януари 2019 г. Nvidia разшири своята VRR поддръжка за серия GTX 10 и по-нови графични процесори като сериите RTX 20 и RTX 30. Nvidia вече оценява мониторите с възможност за адаптивна синхронизация (традиционно продавани като „FreeSync“) и позволява на техните съвместими графични процесори да използват VRR технологията, когато са свързани към такива монитори. Мониторите, които преминават сертификацията на Nvidia за използване на Adaptive-Sync по този начин, са маркирани като „G-SYNC Compatible“ . Пример за такъв монитор и как това се отчита в графичния драйвер е показано в примера по-долу. В този случай Gigabyte AORUS FI27Q-X . Просто трябва да се уверите, че съответните квадратчета са отметнати, както е показано на изображението.
Настройки, съвместими с G-SYNC (сертифицирани)
Възможно е да използвате „G-SYNC Compatible Mode“ на монитори Adaptive-Sync, които не са сертифицирани по този начин. Няма гаранции от Nvidia, че технологията ще работи правилно; ние тестваме работата на G-SYNC на всички модели – сертифицирани или други – в нашите прегледи. Изображението по-долу показва как несертифициран монитор, в този случай ViewSonic XG270QC, се съобщава в контролния панел на Nvidia. Имайте предвид, че в него пише: „Избраният дисплей не е валидиран като съвместим с G-SYNC“. Технологията не работеше правилно в този случай, когато я тествахме. Въпреки това; често имахме проблеми с използването на „G-SYNC Compatible Mode“ на GTX 1080 Ti, както е използвано за този преглед. От отзивите на потребителите и от това, което видяхме с нашия RTX 3090, по-новите графични процесори се справят по-добре с технологията и е по-малко вероятно да страдат от очевидни проблеми като затъмняване на екрана или значително широко разпространено трептене. Тествахме модели като BenQ EX2710 с RTX 3090, където технологията работи толкова добре или по-добре от FreeSync. Или Gigabyte M27Qкъдето подът на работа е малко повдигнат, но иначе технологията предоставя много подобно изживяване на FreeSync. „G-SYNC съвместим режим“ може също да се използва чрез HDMI 2.1 на модели, които разполагат с това, като се използва интегрираната VRR функционалност на порта.
Настройки, съвместими с G-SYNC (несертифицирани)
За разлика от изброените по-долу монитори, които включват модул G-SYNC, простото поддържане на технологията чрез Adaptive-Sync не е съвсем същото. Без модула има по-малко ограничения с неща като настройки на OSD, портове, резервна честотна лента (която функционалността на модула изяжда) и изисквания за охлаждане. И те са склонни да постигнат по-ниска цена. Но решението „Full Fat“ с модул G-SYNC осигурява много строго настроено изживяване – с много внимателно регулиране на напрежението. Това включва променливо усилване, което се пренастройва динамично при промяна на честотата на опресняване, минимизирайки превишаването от прекалено агресивно преувеличение и изоставането от значително по-слабо от оптималното претоварване. Някои модели Adaptive-Sync прилагат това, но рядко е толкова добре настроен. Модулът също така осигурява безпроблемно изживяване в цялата гама VRR, без определена граница, където LFC (Компенсация на ниска честота на кадрите) се включва или деактивира, причинявайки заекване и потенциално трептене, когато го направи. По-строгият контрол на напрежението може също да намали вероятността от трептене по време на значителни колебания в честотата на опресняване – нещоМоделите VA са особено предразположени към. Въпреки че е трудно за количествено определяне и изолиране, ние също изпитахме намаляване на проблемите като микро заекване, ако се използва модул.
G-SYNC Ultimate
Налична е и версия на G-SYNC, която комбинира елемента VRR с поддръжка за HDR (High Dynamic Range) технология. Това, което първоначално беше наречено G-SYNC HDR и сега наричано G-SYNC Ultimate, предлага поддръжка за HDR10, HDR стандартобщо за различни игри и филмово съдържание. Идеалната производителност тук включва много по-голяма яркост, контраст и по-широка цветова гама, отколкото типичните LCD дисплеи. И има изискване за подобрена битова дълбочина от 10 бита на субпиксел. За постигане на превъзходен контраст, мониторите на ниво VESA DisplayHDR 1000, поддържащи „G-SYNC Ultimate“, използват FALD (Full Array Local Dimming) подсветка с 384 или повече зони за затъмняване. Подсветката се контролира внимателно за всяка от тези зони поотделно, което означава, че светлите и тъмните елементи на изображението могат да получат подходящо ниво на яркост едновременно. Както при всички свързани с G-SYNC технологии, системата е проектирана с минимална латентност и в това отношение е много различна от традиционните FALD системи, наблюдавани на някои телевизори. Освен това, зоните могат да бъдат увеличени до много по-висока яркост от традиционните подсветки (1000 cd/m²+). По-прости, но все пак строго контролирани решения за локално затъмняване с ниска латентност се използват от някои модели „G-SYNC Ultimate“ с поддръжка на VESA DisplayHDR 600. Повишена цветова гама, междувременно, може да се постигне с помощта на подобренитехнологии за задно осветяване като Quantum Dots и подобрени фосфори. В краткосрочен план целта е DCI-P3, а в дългосрочен план Rec. 2020 г.
G-SYNC Спорт
Тази подгрупа от модели се фокусира върху изживяването с висока честота на опресняване, като някои включват и Mini LED подсветка и просто са обхванати от чадъра „Ultimate“ поради тази причина. Тези модели също разполагат с 300Hz+ честота на опресняване, предварително зададена „Esports Vibrance“, предназначена да даде конкурентно предимство, а за модели с по-висока разделителна способност — функция „Двойен формат“, която симулира 25″ Full HD изживяване. Всички монитори в тази категория разполагат с технология Reflex Latency Analyzer, която позволява измерване на латентността на системата, ако се използва и съвместима мишка. Тази функция се намира и при някои от „обикновените“ модели G-SYNC и „G-SYNC Ultimate“.
Потвърдени монитори G-SYNC Ultimate
Това е списък с потвърдени в момента монитори, които имат или ще имат интегрираната в тях „Ultimate“ версия на технологията:
Acer CG437KP (65 ″ ‘BFGD’ UHD, 120 Hz)
Acer CP7271K (27 ″ UHD, 144 Hz IPS)
Acer X27 (27 ″ UHD, 144 Hz IPS)
Acer X32
( 32 ″ X32 (32 ″ X30 UHD, 32 ″ X34 Hz, 144 Hz) 144 Hz, 144Hz IPS) , 200 Hz VA)
Acer X38 S (37,5 ″ 3840 × 1600, 175 Hz IPS)
AOC AG274QG
( 27 ″ WQHD, 240 Hz IPS)
AOC AG274QGM (27 ″ 3840 × 1600, 175 Hz IPS )
ASUS PG27UQ (27 ″ UHD, 144 Hz IPS)
ASUS PG32UQX (32 ″ UHD, 144 Hz IPS)
ASUS PG32UQXE (32 ″ UHD, 160 Hz IPS)
ASUS PG35VQ (35 ″ PG35VQ (35 ″ PG35VQ (35 ″ PG35VQ) (35 ″ PG35VQ (35 ″ PG35VQ) (35 ″ PG35VQ) (34 ″ ×
PG 04 ) UHD, 120Hz)
Dell Alienware AW2721D(27″ WQHD, 240Hz IPS)
Dell Alienware AW3423DW ( 34″ 3440 x 1440, 175Hz QD-OLED)
Dell Alienware AW3821DW (37,5″ 3840×1600, 144″ 3840×1600, 144 ″ 3440×1600, 144″ 3440 x 1440, 175Hz QD-OLED)
LG 34BP950G (34 „3440 × 1440, 180Hz IPS)
MSI MEG271Q (27“ WQHD, 300Hz IPS)
MSI MEG381CQR PLUS (37.5 „3840 × 1600, 175Hz IPS)
Viewsonic XG272G-2K (27“ WQHD, 300Hz IPS)
Viewsonic XG321UG (32″ UHD, 150Hz IPS)
Потвърдени монитори G-SYNC
Това е списък с потвърдени в момента монитори, които имат или ще имат стандартната версия на технологията, интегрирана в тях:
Acer X25 (24,5″ FHD, 360Hz IPS)
Acer X28 (28″ UHD, 155Hz IPS)
Acer X34 (34″ 3440×1440, 100Hz IPS)
Acer X34 P (34″ 3440×124 Acer ) (34″ 3440×
124 Acer ″ 3440×1440, 200Hz IPS)
Acer X38 P (37,5″ 3840×1600, 175Hz IPS)
Acer XB240HA (24″ FHD, 144Hz TN) Acer
XB241H (24″ FHD, 24″ FHD, 24″ FHD, 24″ FHD, 24″ FHD, 24″ FHD, 14″ FHD, 14″ FHD, 14″ FHD, 14″ FHD, 14″ FHD, 14″ FHD, 24″ FHD, 14″ FHD)
Acer XB251HQT (24,5″ FHD, 240Hz TN)
Acer XB252Q (24,5″ FHD, 240Hz TN)
Acer XB270HA (27″ FHD, 144Hz TN)
Acer XB270WQHD (27″ IQHD27″,) 14PS Acer XB270WQHD27″ 14PS27″ )
Acer XB271HU (27″ WQHD, 144Hz IPS)
Acer XB271HUA (27″ WQHD, 144Hz TN)
Acer XB271HUT(27″ WQHD, 144Hz IPS)
Acer XB272 (27″ FHD, 240Hz TN)
Acer XB273K(P) (27″ UHD, 144Hz IPS)
Acer XB273U NX (27″ WQHD, 275Hz FHD, 275Hz FHD,
Acer X2B IPS) 240Hz IPS)
Acer XB280HK (28″ UHD, 60Hz TN)
Acer XB281HK (28″ UHD, 60Hz TN)
Acer XB321HK (32″ UHD, 60Hz IPS)
Acer XN253QP (24″ THD, 60Hz TN)
Acer XN253QP (24.5″ FHD2,5″ FHD2.5″ FHD2.5″ AHD2.5″ 240 Hz TN)
Acer Z271 (27″ FHD, 144 Hz VA)
Acer Z271T (27″ FHD, 144 Hz VA)
Acer Z271UV (27″ WQHD, 165 Hz VA)
Acer Z35 (35″ 2560×1080, 200Hz VA)
Acer Z35P (35″ 3440×1440, 120Hz VA)
AOC g2460Pg(24″ FHD, 144Hz TN)
AOC AG241QG (23,8″ WQHD, 165Hz TN)
AOC AG251FG (24,5″ FHD, 240Hz TN)
AOC AG254FG (24,5″ FHD, 165Hz TN )
AG254FG (24,5″ FHD, 165 Hz TN)
AOC AG254FG (24,5″ FHD, 165 Hz TN)
AOC AG254FG (24,5″ FHD, 165 Hz TN) (27″ WQHD, 165Hz TN)
AOC AG322QCG (31,5″ WQHD, 165Hz VA)
AOC AG352UCG (35″ 3440×1440, 100Hz VA)
ASUS PG248Q (24″ PG248Q, 24″ FPGN, 24″ FPGN, 24,18 FPGN, 24,18 FPGN, 24,18 FPG20)
ASUS PG259QN (24,5″ FHD, 360Hz IPS)
ASUS PG259QNR (24,5″ FHD, 360Hz IPS)
ASUS PG278Q(R) (27″ WQHD, 144Hz TN)
ASUS PG27AQN (ASUS PG27AQN W2PS2, PG27AQN W2PS2, PG27AQN, W2PS27″ W2PG27″) 165Hz IPS
ASUS PG279QE (27″ WQHD, 165Hz IPS)
ASUS PG279QM (27″ WQHD, 240Hz IPS)
ASUS PG279QR (27″ WQHD, 165Hz IPS)
ASUS PG279QZ (27″ WQHD, 165Hz IPS)
ASUS PG27AQ ( 27″ WQHD, 165Hz IPS) ASUS PG27AQ (27″ WQHD, 165Hz IPS) ASUS PG27AQ (27″ WQHD, 165Hz IPS) (27″ WQHD, 165Hz IPS)
ASUS PG348Q (34″ 3440×1440, 100Hz IPS)
ASUS PG349Q (34″ 3440×1440, 100Hz IPS) ASUS VG248QE
G-SYNC (24″ FHD, 144Hz)
( 24″ FHD, 144Hz ) 24,5″ FHD, 240Hz TN) Dell Alienware AW2521H (24,5″ FHD, 360Hz IPS) Dell Alienware AW3418DW (34″ 3440×1440, 120Hz IPS) Dell Alienware AW2521H (24,5″ FHD, 360Hz IPS) Dell Alienware AW3418DW ( 34 ″ 3440×1440, 120Hz IPS) Dell Alienware HW134Hz ( 120Hz IPS) Dell Alienware HW13400100000000 (120Hz IPS) 3440×1440, 120Hz IPS)
Dell S2417DG (23,8″ WQHD, 165Hz TN)
Dell S2716DG (27″ WQHD, 144Hz TN)
HP Omen 27 (27″ WQHD, 165Hz TN)
HP Omen X 35 (35″) 140 g × 304 Hz
Lenovo 24.5″ FHD, 360Hz IPS)
Lenovo Y27g (27″ FHD, 144Hz VA)
LG 32GK650G (31.5″ WQHD, 165Hz VA)
LG 32GK850G (31.5″ WQHD, 31.5″ WQHD, 144 Hz VA ) 14 GK650G (31.5″ WQHD, 165 Hz VA) LG 32GK850G (31.5″ WQHD, 31.5″ WQHD, 144 Hz)
14 LGPS 165
34UC89G (34″ 2560×1080, 166Hz IPS)
LG 38GL950G (37.5″ 3840×1600, 175Hz IPS)
MSI NXG251R (24.5″ FHD,
240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD, 240″ FHD,
240 ″ NX24GN) 360Hz IPS)
Philips 272G5DYEB (27″ FHD, 144Hz TN)
ViewSonic XG251G (24.5″ FHD, 360Hz IPS)
ViewSonic XG2560 (24.5″ FHD, 240Hz TN)
ViewSonic XG270QG (27″ WQHD, 165Hz IPS)
ViewSonic XG270 ″ WQHD, 165Hz IPS)
ViewSonic XG270 ″ WHD270″ WHD270″ WHD270″ WHD270″ WHD270″ (WHD270) IPS)
ViewSonic XG2760 (27″ WQHD, 165Hz TN)